ورزش بعد از جراحی بینی

جراحی بینی در تبریز از جمله فرآیندهایی است که با هدف درمان مشکلات تنفسی و هم چنین برطرف نمودن مشکلات ظاهری بینی انجام می شود. ممکن است برخی از افراد این تصور را داشته باشند که جراحی کردن بینی آن ها ربطی به سایر بخش های بدن نداشته ؛ از این رو می توانند بعد از انجام این جراحی مانند روال گذشته شروع به ورزش کردن کنند ؛ در حالی که در دستورالعمل های پزشکی و مراقبتی بعد از رینوپلاستی از بیماران خواسته می شود برای مدتی فعالیت های بدنی شدید را کنار بگذارند ؛ از این رو ممکن است در خصوص ورزش بعد از جراحی بینی سوالات بسیاری را در ذهن افراد ایجاد شود به همین دلیل در این مقاله از دکتر حمیرا رشدی ، جراح بینی خوب در تبریز به تمامی سوالات و دغدغه های شما عزیزان در این راستا پاسخ داده شده است.

 

ورزش بعد از جراحی بینی - دکتر رشدی

 

خطرات ورزش بعد از جراحی بینی

پیش از هر چیز لازم است به این نکته اشاره شود که عمل بینی به معنای ایجاد محدودیت در انجام فعالیت های ورزشی برای همیشه نیست ! در واقع شما تنها برای مدتی لازم است به برخی نکات در این امر توجه داشته باشید و بعد از بهبودی و شکل گرفتن بینی خود می توانید مانند گذشته برنامه ورزشی خود را داشته باشید. موضوع دیگری که در رابطه با ورزش بعد از جراحی بینی و زمان شروع آن مطرح است به نوع رشته ورزشی بستگی دارد. همانطور که می دانید برخی از فعالیت های ورزشی سبک بوده و به تحرک زیادی نیاز دارند بنابراین شروع این گونه ورزش ها بعد از گذشت دو هفته از انجام جراحی مانعی ندارد ؛ در حالی که ورزش های پرتحرک و همچنین ورزش هایی که خطر وارد شدن ضربه به صورت و بینی وجود دارد تا چندین ماه بعد از عمل زیبایی بینی ممنوع است.

نکته دیگری که در خصوص خطرات ورزش بعد از جراحی بینی باید به آن توجه داشته باشید این است که اگر زودتر از زمان تعیین شده ورزش کردن را آغاز نمایید ، از آنجایی که بافت های بینی شما هنوز به خوبی ترمیم نشده ؛ این احتمال وجود دارد که به دلیل افزایش ضربان قلب و افزایش فشار خون ، بخیه های جراحی باز شده و دچار خونریزی شدید از بینی شوید که این موضوع خطر عفونت ، کبودی و تورم بیشتر در بافت های بینی را افزایش می دهد و دوره ریکاوری شما را طولانی تر می نماید.

چند وقت بعد از جراحی بینی می توان ورزش کرد ؟

از جمله سوالات متداول در رابطه با ورزش بعد از جراحی بینی در خصوص زمان مناسب برای شروع ورزش است. به صورت کلی این موضوع به شرایط بدنی هر فرد بستگی دارد و نمی توان زمانبندی دقیقی را اعلام نمود. البته در این خصوص بازه زمانی مشخصی برای روند بهبودی و ترمیم استخوان و بافت های بینی در نظر گرفته می شود و در طی این مدت حتی اگر بیمار این احساس را داشته باشد که توانایی ورزش کردن را دارد ، با توجه به اینکه هنوز روند درمان تکمیل نشده است ، مجاز به ورزش کردن نیست. این موضوع در دو هفته ابتدایی بعد از انجام جراحی زیبایی بینی از اهمیت بیشتری برخوردار است.

بعد از انجام جراحی بهتر است برای تسریع روند ریکاوری بدن ، استراحت کافی و تغذیه مناسبی داشته باشید. در ۱۴ روز اول بعد از عمل ورزش کردن و فعالیت شدید بدنی به هیچ عنوان توصیه نمی شود ، اما در این مدت برای کمک به بهبود گردش خون می توانید پیاده روی سبک و کوتاهی داشته باشید. بعد از گذشت یک ماه انجام فعالیت های کششی و تمرینات سبک بدنی مانعی ندارد. به مرور می توانید به شدت فعالیت های بدنی خود اضافه نمایید اما این نکته را در نظر داشته باشید که اگر در هنگام ورزش کردن در طی یک ماه هنوز احساس می کنید بدن شما توانایی انجام حرکات سنگین را ندارد و این موضوع موجب ایجاد درد در بینی می شود ، زمان بیشتری به خود بدهید.

شنا کردن بعد از جراحی بینی

در خصوص ورزش بعد از جراحی بینی سوالات بسیاری در رابطه با شنا کردن پرسیده می شود. خوب است بدانید تا زمانی که زخم های شما به خوبی التیام پیدا نکرده است باید از شنا کردن خودداری نمایید ؛ چرا که آلوده بودن آب استخر می تواند خطر بروز عفونت را افزایش دهد. از دیگر خطرات شنا کردن بعد از عمل بینی ، احتمال وارد شدن ضربه به بینی در هنگام شیرجه زدن است. همچنین باید به این نکته توجه داشته باشید که ورزش شنا به تجهزاتی مثل عینک و دماغ گیر نیاز دارد که هر دو این وسایل فشار زیادی را به بینی وارد می کنند ؛ به همین دلیل لازم است حداقل تا ۳ ماه از شنا کردن خودداری نمایید.

 

ورزش بعد از جراحی بینی - دکتر حمیرا رشدی

 

دوچرخه سواری و بوکس و سایر ورزش های محبوب بعد از عمل بینی

تمرینات قدرتی ، رقصیدن ، دوچرخه سواری ، دویدن و هر نوع فعالیت ورزشی که با افزایش ضربان قلب همراه است تا سه هفته بعد از عمل بینی توصیه نمی شود. ورزش های رزمی مثل تکواندو ، جودو ، بوکس و غیره از جمله تمرینات ورزشی پر خطر بعد از جراحی بینی محسوب می شوند ؛ چرا که احتمال وارد شدن ضربه به صورت و آسیب بینی در این ورزش ها بسیار بالا است ؛ از آنجایی که بینی بعد از جراحی برای حفظ استحکام و شکل گیری خود به زمان زیادی نیاز دارد ، هرگونه ضربه تا پیش از شکل گیری فرم نهایی بینی ، می تواند نتیجه جراحی را با تغییر و عوارض جدی همراه نماید. به همین دلیل توصیه می شود حتما در رابطه با ورزش کردن بعد از عمل زیبایی بینی به این نکات توجه داشته باشید و با مشورت بهترین جراح بینی تبریز ، فعالیت های ورزشی خود را آغاز نمایید.

پیاده روی ورزشی مفید در مراقبت های بعد از جراحی

بعد از انجام عمل رینوپلاستی از بیماران خواسته می شود تا روزانه برای مدت زمان کوتاهی ، پیاده روی داشته باشند. این موضوع از لخته شدن خون ، بروز یبوست جلوگیری کرده و به بهبود گردش خون ، کاهش تورم و کبودی های بعد از عمل و همچنین ریکاوری سریع بدن کمک زیادی می کند. توصیه می شود برای پیاده روی و ورزش بعد از جراحی بینی ، در این دوران برنامه ریزی داشته باشید :

  1. اگر حال عمومی شما بعد از عمل بینی خوب است بعد از گذشت دو الی سه روز از انجام جراحی روزانه به مدت ۵ دقیقه پیاده روی داشته باشید.
  2. در هفته دوم بعد از جراحی می توانید پیادره روی خود را تا ۱۰ دقیقه افزایش دهید اما توجه داشته باشید که گام های کوتاهی بردارید تا ضربان قلب شما بالا نرود.
  3. در هفته سوم بعد از عمل می توانید مدت زمان پیاده روی را تا ۱۵ الی ۲۰ دقیقه نیز افزایش دهید.
ثبت نام
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات
Scroll to Top
Call Now Button