پولیپ بینی

مخاط لایه داخلی بینی است که در برخی مواقع بر اثر عوامل محیطی یا ارثی بیش از اندازه رشد می کند و سایز آن از حالت طبیعی خارج می شود.افزایش سایز مخاط بینی موجب می شود شکل آن ها مانند توده هایی نرم شود. به توده های نرم ، بدون درد وغیر سرطانی داخل بینی ، پولیپ بینی می گویند. اگر پولیپ ها بیش از اندازه رشد کنند فضای داخل بینی را تنگ می کنند و برای بیمار مشکلات تنفسی را به وجود می آورند. پولیپ جریان هوا و خروج هوا را دشوار می کند , به همین دلیل اغلب افرادی که به این عارضه مبتلا هستند ، دچار گرفتگی بینی می شوند. البته برخی از پولیپ ها بسیار کوچک هستند و هیچ گونه علائمی ندارند . برای تشخیص پولیپ حتماً به جراح و متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید تا با مطمئن ترین روش تشخیص پولیپ که آندوسکوپی است سایز پولیپ شما و میزان پیشروی آن تشخیص داده شود. برای انجام جراحی بینی در تبریز به جهت رفع پولیپ ، چنانچه به دنبال بهترین جراح بینی تبریز هستید ، می توانید به دکتر حمیرا رشدی مراجعه کنید.

پولیپ بینی - دکتر حمیرا رشدی

برخی از علائم پولیپ بینی

• از دست دادن یا کم شدن حس بویایی
  • آبریزش بینی
  • گرفتگی مداوم بینی
  • درد در بینی و نواحی بینی
  • خرناس کشیدن هنگام خواب

علائم پولیپ شباهت زیادی با علائم سرما خوردگی دارد به همین دلیل اغلب افراد فکر می کنند که دچار سرما خوردگی شده اند.

سایز علائم عبارتند از :

• باید توجه داشته باشید در بیشتر موارد علائم سینوزیت مزمن با پولیپ بینی یکسان و مشابه می باشد.
  • احساس خارش در نواحی اطراف چشم
  • احساس درد در قسمت دندان های فک بالا
  • احساس فشار بر روی پیشانی و صورت

روش های جراحی پولیپ بینی

جراحی آندوسکوپی و پولیپ آکتومی : در اغلب موارد از جراحی آندوسکوپی برای رفع پولیپ استفاده می شود. با توجه به تشخیص جراح بینی خوب در تبریز ، در برخی مواقع می توان از اسپری و درمان های گیاهی برای رفع پولیپ استفاده کرد. ولی در برخی مواقع این عارضه پیشروی زیادی داشته اند و برای فرد مشکلاتی را به وجود آورده اند ، در این گونه مواقع جراحی پولیپ بینی انجام می شود . قطعی ترین درمان برای پولیپ انجام جراحی بینی است.

پولیپ - دکتر رشدی

پولیپ بینی در کودکان

تشکیل پولیپ محدودیت سنی ندارد و هر فردی در هر سنی می تواند به آن مبتلا شود. در بروز پولیپ عواملی چون عفونت های مزمن ، آلرژی های طولانی مدت و ارث نقش دارند. بنابراین کودکان نیز می توانند دچار پولیپ شوند.

راه های جلوگیری از ایجاد پولیپ در کودکان و نوزادان

• افزایش رطوبت
  • استفاده زیاد از نوشیدنی ها
  • خواب و استراحت کافی
  • دوری از عطر ، حیوانات خانوادگی و دود سیگار

آلرژی می تواند محرکی برای به وجود آمدن پولیپ باشد به همین دلیل کودک باید از موارد آلرژی زا چون عطر ، حیوانات و غیره دور باشد.

مراقبت های بعد از درمان پولیپ

در برخی موارد سایر روش های درمانی همچون استفاده از اسپری ها در کنترل و بهبود پولیپ ها موثر واقع نشده و باید حتماً آن ها را جراحی کرد. حاصل شدن بهترین نتایج از جراحی پولیپ بینی مستلزم انتخاب یک جراح و متخصص گوش و حلق و بینی خوب در تبریز و همچنین رعایت نکات و دستورالعمل های بعد از جراحی می باشد که در ذیل به تعدادی از مهم ترین آن ها اشاره کرده ایم:

• تمام دقت خود را بکار گیرید تا کوچکترین ضربه و آسیبی به بینی وارد نشود.
  • به مدت حداقل ۱۴ روز اقدام به مصرف سیگار نکنید. ریز رگ های بینی با استعمال سیگار و دخانیات کوچک شده و این امر موجب کند شدن روند بهبود بیمار می شود.
  • همچنین به منظور جلوگیری از تحت تاثیر قرار گرفتن نتیجه و ایجاد اختلال در روند بهبودی، باید به مدت ۲ هفته از قرارگیری در معرض دود سیگار نیز خودداری کنید. زیرا قرارگرفتن در این شرایط موجب ملتهب شدن بینی تان می شود.

پولیپ بینی - دکتر حمیرا رشدی

دیگر مراقبت های بعد از عمل برداشتن پولیپ :

• فقط به مدت ۲۴ ساعت به طور مطلق استراحت کنید و بیشتر از این مدت زمان را به استراحت کردن اختصاص ندهید. زیرا در صورت عدم تحرک ممکن است دچار مشکلاتی همچون لخته شدن خون در پاها یا یبوست شوید.
  • انجام کارهای شخصی بعد از ۲۴ ساعت هیچ مانعی ندارد.
  • از انداختن سر به سمت پایین خودداری کرده و در ۷ روز ابتدایی اقدام به انجام فعالیت های سنگین نکنید.
  • توصیه دکتر حمیرا رشدی ، متخصص گوش و حلق و بینی در تبریز به بیماران خود این است که در محیط های پر گرد و غبار قرار نگیرند.
  • در صورت بروز درد نگران نشوید زیرا امری طبیعی و موقتی بوده، به راحتی و با مصرف سیگار قابل تسکین است.
  • هرچه بینی خشک تر باشد احتمال خونریزی آن بیشتر می شود؛ از همین رو برای کاهش احتمال بروز این عارضه از محلول هایی که پزشک برای تان تجویز می نماید بهره بگیرید.

هزینه عمل پولیپ بینی در تبریز

هزینه جراحی پولیپ بعد از تشخیص آن تعیین می شود . زیرا بهترین جراح بینی تبریز برای عمل پولیپ بینی با توجه به نوع روش جراحی پولیپ ، قیمت متفاوتی دارد. نسبت به پولیپ های بینی بی تفاوت نباشید و در صورت داشتن علائم ذکر شده حتماً به پزشکخوب در این زمینه مراجعه کنید. زیرا پولیپ ها اگر درمان نشوند منجربه بروز عفونت های سینوسی و مشکلات دیگری برای فرد می شوند.

چه افرادی بیشتر در معرض ابتلا به این عارضه قرار دارند ؟

• کودکان مبتلا به بیماری های سینوزیت مزمن ، اختلالات تنفسی ، آسم و زکام نسبت به سایر کودکان بیشتر در معرض ابتلا به پولیپ قرار می گیرند.
  • در افراد بالای ۴۰ سال و افراد میانسال این عارضهمعمولا شیوع بیشتری دارد.
  • بررسی ها نشان می دهد زنان بیشتر از مردان در معرض ابتلا به پولیپ قرار دارند.

چگونه از ابتلا شدن به پولیپ بینی جلوگیری کنیم ؟

با رعایت موارد زیر می توانید از بازگشت و عود مجدد پولیپ و ابتلا شدن به آن جلوگیری نمایید :

کنترل آسم و آلرژی : بعد از درمان پولیپ لازم است به توصیه ها و مراقبت های پزشک در خصوص کنترل آلرژی و جلوگیری از بازگشت مجدد آن با نهایت دقت گوش دهید و اقدام به رعایت آن ها نمایید.

حفظ بهداشت : لازم است بعد از درمان پولیپ بینی برای مرطوب نگه داشتن مسیر تنفسی و جلوگیری از التهاب و مسدود شدن بینی فضای خانه را مرطوب نگه دارید.

استفاده از شوینده مخصوص : برای بهبود جریان مخاط بینی و پاک کردن بینی از انواع آلرژن ها و سایر محرک ها می توانید از شوینده های مخصوص بینی برای شست و شوی مجاری تنفسی استفاده نمایید. هم چنین سرم های شستشو و یا اسپری آب نمک برای این منظور می تواند مفید باشد.

چه عواملی احتمال ابتلا به این عارضه را افزایش می دهد ؟

آسم ، آلرژی ، حساسیت به داروی خاص ، سابقه خانوادگی ، فیبروز کیستیک از جمله عواملی است که می تواند احتمال ابتلا به پولیپ بینی را در افراد افزایش دهد.

بوی بد دهان

به صورت کلی افرادی که به پولیپ بینی دچار هستند به دلیل مسدود شدن مسیر تنفسی و التهاب سینوس ها ممکن است دچار عفونت و یا رشد باکتری هایی در دهان و بینی شوند که این عامل منجر به ایجاد بوی بد در دهان و بینی می شود. توصیه می شود برای پیشگیری از روز این عارضه و کنترل بیماری ، رعایت بهداشت دهان و دندان ها را جدی بگیرید.

پولیپ بینی - دکتر رشدی

چه سنی برای انجام عمل پولیپ بینی در تبریز مناسب است ؟

در واقع سن ملاک خوبی برای انجام این جراحی نیست ؛ چرا که افراد در هر سنی که به پلیپ دماغ دچار شوند و این عارضه مشکلاتی را برای آن ها ایجاد نماید ، به نحوی که پزشک جراحی را مناسب ترین راه برای درمان بداند ، می توان این عمل را انجام داد. با این حال افرادی که در بازه سنی ۲۰ الی ۵۰ سال قرار دارند را می توان کاندید مناسبی برای برداشتن پلیپ بینی با جراحی دانست.

آیا همزمان با برداشتن پولیپ می توان جراحی زیبایی بینی انجام داد ؟

خوشبختانه این امکان وجود دارد که همزمان با عمل زیبایی بینی ، مشکلات عملکردی بینی را برطرف نمود تا در نهایت بعد از جراحی فرد تنفس راحت تری را از راه بینی تجربه نماید و از زیبایی بینی خود لذت ببرد ؛ بنابراین افرادی که مشکل پولیپ بینی دارند و قصد دارند همزمان با برطرف کردن این موضوع مشکلات و نواقص ظاهری بینی خود را برطرف نمایند ، لازم است در جلسه مشاوره با متخصص گوش و حلق و بینی این موضوع را بیان نموده تا در رابطه با جراحی بینی و نتیجه آن صحبت شود.

آیا امکان انجام این عمل بدون بیهوشی وجود دارد ؟

در واقع این پروسه به صورت نیمه بیهوشی و یا بیهوشی کامل انجام می شود و بیمار هیچ درد و ناراحتی در حین جراحی احساس نخواهد کرد.

تفاوت پولیپ و شاخک بینی

پلیپ بینی و شاخک بینی دو مشکل شایع در بینی هستند که علائم مشابهی دارند. با این حال، این دو مشکل از نظر ساختاری و عملکردی تفاوت های مهمی با یکدیگر دارند. شاخک بینی قسمتی از ساختار طبیعی بینی است که از استخوان و غضروف ساخته شده است. شاخک ها نقش مهمی در تنفس، گرم کردن و مرطوب کردن هوا و فیلتر کردن ذرات خارجی از هوا دارند. اما پولیپ بینی رشد غیرطبیعی بافت در بینی است. پلیپ ها معمولاً از غشاهای مخاطی که داخل بینی را می پوشانند، رشد می کنند. پلیپ ها می توانند در هر دو طرف بینی یا فقط در یک طرف ایجاد شوند.

تفاوت های اصلی بین پولیپ و شاخک بینی عبارتند از:

• ساختمان: پولیپ بینی از بافت نرم ساخته شده است، در حالی که شاخک بینی از استخوان و غضروف ساخته شده است.
  • محل قرارگیری: پلیپ ها معمولاً در داخل بینی، در نزدیکی حفره های سینوسی قرار دارد، در حالی که شاخک بینی در دیواره خارجی بینی قرار دارد.
  • اندازه: پلیپ بینی می تواند از کوچک تا بزرگ باشد، در حالی که شاخک بینی معمولاً اندازه ثابتی دارد.
  • علائم: پلیپ می تواند باعث گرفتگی بینی، آبریزش بینی، سوزش بینی، کاهش حس بویایی و سرفه شود. شاخک بینی نیز می تواند باعث گرفتگی بینی و آبریزش بینی شود.

تفاوت روش های درمانی شاخک بینی و پولیپ

تفاوت اصلی بین روش های درمانی شاخک بینی و پلیپ این است که در روش درمانی شاخک بینی، شاخک ها کوچک می شوند یا برداشته می شوند، در حالی که در روش درمانی پلیپ ، پولیپ ها برداشته می شوند. در روش درمانی شاخک بینی، معمولاً می توان از بی حسی موضعی استفاده کرد. در این روش، بیمار پس از جراحی می تواند به خانه برود.در روش درمانی پولیپ بینی، معمولاً نیاز به بیهوشی عمومی است. در این روش، بیمار پس از جراحی باید یک شب در بیمارستان بستری شود.