ورم ناشی از جراحی بینی

بعد از جراحی بینی معمولاً مقداری ورم در بینی افراد ظاهر می شود که موجب نگرانی آن ها شده و به دنبال راهی برای از بین بردن ورم ناشی از جراحی بینی در مدت زمان کوتاهی هستند. جراحی زیبایی بینی در سرتاسر دنیا طرفداران زیادی دارد و با برطرف کردن ایرادات ظاهری بینی موجب بهبود وضعیت ظاهری افراد می شود. در ادامه این مقاله از دکتر حمیرا رشدی ، بهترین جراح بینی تبریز که دارای بورد تخصصی گوش ، حلق و بینی است به بررسی راه های موثر در کاهش ورم بینی می پردازیم.

 

ورم ناشی از جراحی بینی - دکتر رشدی

 

نحوه انجام جراحی زیبایی بینی

برای انجام جراحی زیبایی بینی در تبریز ، از دو روش باز و بسته استفاده می شود.

  1. عمل بینی باز : در این روش جراح بینی علاوه بر ایجاد چندین برش در داخل بینی یک برش کوچک نیز بر روی کلوملا ایجاد می کند.
  2. عمل بینی بسته : در این روش جراح بینی تنها تعدادی برش در داخل بینی ایجاد کرده و بر روی کلوملا برشی ایجاد نمی گردد.

لازم به ذکر است که دکتر حمیرا رشدی ، بهترین جراح بینی تبریز به دلیل مزایای عمل زیبایی بینی باز از این روش برای جراحی کردن بینی افراد استفاده می نماید.

دلیل بروز ورم ناشی از جراحی بینی

عمل بینی با ایجاد برش بر روی پوست، دستکاری کردن ساختمان بینی و ایجاد تغییر در غضروف ها و استخوان های بینی انجام می شود، ایجاد این تغییرات موجب بروز ورم در بینی و صورت می شود.

از بین بردن ورم صورت بعد از عمل بینی

برای از بین بردن و رفع ورم ناشی از جراحی بینی راه سریعی وجود ندارد ولی با رعایت و انجام نکات زیر می توان به روند کاهش ورم بینی سرعت بخشید.

  • در هنگام خواب در زیر سر خود دو یا سه بالشت بگذارید، بالاتر نگه داشتن سر نسبت به سطح بدن موجب کاهش ورم بینی می شود.
  • از خوردن غذاهایی که میزان ادویه به کار رفته در آن ها زیاد است اجتناب نمایید.
  • از چسب بینی استفاده کنید.
  • سبزیجات، میوه جات و آبمیوه های طبیعی و تازه میل کنید.
  • سر خود را پایین نیاندازید.
  • در ۳ روز ابتدایی بعد از عمل بینی در تبریز ، از کمپرس آب سرد و در ۳ روز دوم از کمپرس گرم استفاده کنید.

یکی دیگر از عوامل موثر، تزریق آمپول کاهش ورم بینی حاوی کورتون می باشد که در صورت نیاز و با صلاحدید جراح بینی در بینی افرادی که ورم بینی شان با گذر زمان کاهش نیافته تزریق می گردد.

تزریق کورتون در کاهش ورم بینی در چه مواقعی تجویز می شود ؟

تشکیل فیبروز و ورم بینی بر روی شکل ظاهری بینی اثرات منفی می گذارد به همین دلیل در مواردی نیاز است برای حفظ قوس ظریف پشت بینی ، تزریق کورتون انجام شود. تزریق کردن کورتون به بینی بیشتر در موارد زیر تجویز می شود :

  • افرادی که پوست بینی آن ها ضخیم است.
  • افرادی که روند کاهشی تورم بینی آن ها طبق برنامه و به صورت طبیعی پیش نمی رود.
  • در افرادی که جراحی ترمیمی بینی انجام داده اند.

میزان اثرگذاری کورتون در کاهش ورم بینی بعد از جراحی

معمولا بهترین زمان برای تزریق کورتون به بینی ، ۴ الی ۶ هفته بعد از انجام عمل می باشد ؛ زیرا در این دوره روند ترمیمی بافت های بینی به صورت یکنواخت انجام شده است. تزریق زودهنگام کورتون به هیچ عنوان توصیه نمی شود چرا که سبب ایجاد فرورفتگی هایی در بینی و نوک آن خواهد شد. بعد از تزریق این دارو یک هفته زمان نیاز است تا متوجه تاثیرات و اثرگذاری دارو در کاهش ورم بینی شوید در برخی بیماران ممکن است این روند تا ۲ الی ۳ هفته نیز زمان ببرد. گاهی نیز نیاز است بیمار برای تاثیرگذاری بیشتر تا ۲ بار این تزریق را در فاصله زمانی مشخصی انجام دهد. این دارو بلافاصله بعد از تزریق عملکرد خود را شروع می کند اما برای مشاهده نتیجه نهایی اثرات آن به هفته ها و ماه ها زمان نیاز دارید. مسئله ای که در کاهش ورم ناشی از جراحی بینی بسیار مهم است داشتن صبر و حوصله بالا می باشد. استفاده و یا عدم استفاده از این دارو به نظر جراح بینی بستگی دارد و برای همه افراد لازم نیست.

راه های پیشگیری از تورم بینی بعد از عمل

به هر حال تورم بعد از جراحی زیبایی بینی بخشی از فرآیند طبیعی این پروسه می باشد اما با انجام دادن راهکارهای زیر می توانید به کاهش ورم بینی کمک نمایید :

  • به دستورالعمل های داده شده توسط بهترین متخصص گوش و حلق و بینی تبریز ، را به خوبی عمل کنید
  • مراقبت های جراحی را از ۲ هفته قبل از انجام عمل اجرا نمایید.
  • سیگار نکشید و تغذیه سالمی داشته باشید. برای آشنایی بیشتر با تغذیه بعد از جراحی بینی ، مقاله تهیه شده در همین خصوص پیشنهاد می شود.

چند راهکار ساده جهت کاهش ورم بینی بعد از جراحی

  1. یکی از مواردی که به کاهش کبودی و تورم بینی شما بعد از عمل بینی کمک می کند. استفاده از کمپرس یخ است. استفاده از کمپرس در سه روز ابتدایی بعد از عمل رینوپلاستی بیشترین تاثیر را دارد. دقت داشته باشید که کمپرس نباید روی بینی قرار بگیرد ، بلکه باید آن را در نواحی اطراف چشم و گونه های خود قرار دهید.
  2. نکته مهم دیگر در کاهش ورم بینی بعد از جراحی نوشیدن آب و مایعات کافی و پرهیز از نوشیدنی های گازدار و کافئین دار است. همچنین باید از مصرف نمک و ادویه ها در رژیم غذایی بعد از جراحی بینی خودداری کنید.
  3. برای کمک به کاهش تورم بینی بعد از جراحی توصیه می شود از انجام فعالیت های شدید بدنی خودداری کرده و ورزش کردن را به حداقل یک ماه بعد از عمل خود موکول نمایید. در طی این مدت می توانید حرکات کشش بدنی و پیاده روی داشته باشید. ورزش کردن ، داشتن فعالیت بدنی سنگین ، برقراری رابطه جنسی با افزایش ضربان قلب و خونرسانی همراه بوده و کبودی و تورم بینی شما را بعد از عمل افزایش داده و مشکلات جدی ایجاد می کند.
  4. نکته دیگری که در مراقبت های بعد از جراحی بینی با هدف کمک به بهبودی سریع و کاهش ورم بینی بعد از عمل رینوپلاستی باید به آن توجه داشته باشید ، پرهیز از مصرف الکل ، سیگار و قلیان است. الکل و دخانیات به دلیل کاهش اکسیژن و خونرسانی به بدن و بافت های در حال ترمیم سبب بروز عفونت و اختلال در روند بهبودی شده و کبودی و ورم بینی را افزایش می دهد.
  5. استفاده مرتب از چسب بینی بلافاصله بعد از برداشتن گچ بینی می تواند به شکل گیری بهتر بینی و کاهش ورم بینی بعد از جراحی کمک کند. چسب زدن بینی بعد از عمل بهتر است حداقل به مدت یک ماه ادامه داشته باشد. توجه داشته باشید که اشتباه چسب زدن به بینی می تواند منجر به افزایش ورم بینی شود ؛ به همین دلیل لازم است چگونگی استفاده از چسب بینی را به خوبی از جراح بینی خود آموزش ببینید یا برای تعویض چسب به مطب پزشک مراجعه نمایید.

 

در پایان ذکر این نکته لازم است که دوره نقاهت و ریکاوری و پروسه کاهش ورم بینی نسبتا طولانی بوده و شما نیاز به صبوری برای دیدن نتیجه نهایی جراحی دارید. پیشنهاد می شود از قضاوت عجولانه در رابطه با فرم بینی خودداری کرده و حداقل یک سال صبر نمایید تا بتوانید در رابطه با نتیجه جراحی زیبایی بینی خود نظر نهایی را اعلام نمایید.

ثبت نام
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات
Scroll to Top
Call Now Button