ماستوئیدکتومی

ماستوئیدکتومی چیست ؟ این جراحی یکی از عمل های مرتبط با عفونت های گوش است که بهترین روش برای درمان عفونت های پیشرفته گوش می باشد. برای درمان تومورهای مرتبط با گوش و کاشت حلزون اولین روش انجام جراحی ماستوئیدکتومی می باشد. در اصل این عمل برای رفع و بهبود عفونت مزمن گوش میانی انجام می شود ؛ بنابراین این عمل برای رفع عفونت های سلول های هوایی پشت گوش انجام می شود و نحوه آن به این صورت است که با زدن برش در پشت گوش و بدون آسیب رسانی به کانال گوش دریل سلول های هوایی شروع می شود تا به آنتروم برسیم. آنتروم ، سوراخ بین گوش میانی و سلول های هوایی پشت گوش می باشد. در واقع عفونت گوش میانی برای فرد مشکلاتی فراوانی را به وجود می آورد و فرد متوجه تغییرات غیر عادی در ناحیه گوش می شود. دکتر حمیرا رشدی ، بهترین متخصص گوش و حلق و بینی تبریز ، در این رابطه بیان می کند ، بیماری های گوش ارتباط مستقیمی با عدم شنوایی یا اختلال در شنوایی دارند به همین دلیل بسیار مهم است که به سرعت برای درمان بیماری های مرتبط با گوش اقدام کنید.

ماستوئیدکتومی - دکتر رشدی

اهمیت عمل ماستوئیدکتومی

برشی که برای این عمل زده می شود به طور معمول عمیق است و عمل محل برش در مسیر عصبهای صورتی و کانال نیم دایره ای گوش قرار دارد که نباید به آن ها کوچک ترین آسیبی وارد شود. اگر آسیبی به عصب های صورت و کانال های نیم دایره ای برسد امکان فلج شدن کامل صورت و کر شدن کامل بیمار وجود دارد. با توضیحات بالا به خوبی متوجه شدیم که عمل ماستوئيدكتومي به چه میزان مهم و حساس است. بنابراین نیاز است تا این جراحی توسط یک فرد متخصص انجام شود. برای انجام عمل ماستوئیدكتومی حتماً به یک جراح و متخصص گوش و حلق و بینی خوب در تبریز مراجعه کنید تا هیچ گونه مشکلی برایتان پیش نیاید. همچنین تشخیص بیماری های گوش کار دشواری است و نیاز است تا از ابزار بسیار دقیق و پیشرفته استفاده شود ، بهترین متخصص گوش و حلق و بینی تبریز به خوبی می داند از چه ابزاری برای تشخیص دقیق تر استفاده کند. بنابراین انتخاب یک فرد متخصص مهم ترین مسئله ای است که باید به آن توجه داشت.

تعیین هزینه جراحی درمانی گوش در تبریز

برای درمان مشکلات مرتبط با گوش روش های بسیاری وجود دارد که با توجه به پیشرفت بیماری مورد استفاده قرار می گیرد. بهتر است در ابتدا به دکتر متخصص مراجعه کنید تا بیماری تشخیص داده شود و با توجه به میزان پیشرفت بیماری و درمان آن هزینه تعیین شود.

آمادگی برای عمل ماستوئیدکتومی در تبریز

• لازم است ابتدا متخصص گوش و حلق و بینی به بررسی سوابق پزشکی و معاینه بیمار بپردازد. سپس آزمایش هایی مثل سی تی اسکن ، تست های شنوایی و ام آر ای در صورت لزوم تجویز خواهد شد. همچنین ممکن است بیمار برای تشخیص دقیق به تکرار ادیومتری و نوار گوش نیاز پیدا کند.
  • مانند تمامی عمل های جراحی باید پیش از عمل ماستوئیدکتومی در تبریز ،  از مصرف آسپرین و هر نوع داروی رقیق کننده خون اجتناب شود. همچنین مصرف برخی داروهای گیاهی نظیر زنجبیل باعث رقیق شدن خون می شوند ، به همین دلیل باید حداقل یک هفته قبل از عمل از مصرف سیر و زنجبیل خودداری شود.
  • برخی مواد غذایی نیز ممکن است در افراد ایجاد حساسیت کند به همین دلیل توصیه می شود از مصرف بادام زمینی ، گوجه فرنگی ، شیر و برخی مواد غذایی که نسبت به آن حساسیت دارید ، پرهیز کنید.
  • به بیماران توصیه می شود شب قبل از عمل حتما استحمام کنند.

ابتلا به سرماخوردگی و داشتن هرگونه علائم مانع از انجام این جراحی می شود به همین علت باید یک هفته پیش از عمل مراقب سلامت خود باشید و از افرادی که به آنفولانزا و سرماخوردگی دچار هستند ، دوری نمایید. در صورتی که در روز عمل هرگونه علائم سرماخوردگی مثل آبریزش بینی ، تب و یا گلو درد دارید ، باید به پزشک اعلام کنید تا عمل شما به روز دیگری موکول شود.

نحوه جراحی ماستوئیدکتومی

در عمل ماستوئیدکتومی در تبریز ، درست در پشت گوش و در محل اتصال به سر ، یک برش ۱ سانتی متری ایجاد می شود و استخوان ها و عفونت را با استفاده از میکروسکوپ تمیز و خارج می کنند. در نهایت از فاسیای عضلات پشت پرده گوش را ترمیم می کنند و در پایان عمل ، پشت گوش دوخته می شود. لازم است در داخل کانال گوش ژلفوم پانسمان داخلی قرار داده شود و قسمت بیرونی گوش پانسمان شود. پانسمان خارجی بعد از ۳ الی ۵ روز برداشته می شود و پانسمان داخلی بعد از ۵ الی ۶ هفته توسط جراح خارج می شود.

عوارض جراحی ماستوئیدکتومی

عوارض بعد از انجام عمل ماستوئیدکتومی مانند هر عمل جراحی دیگر طبیعی و قابل انتظار می باشد. یکی از مهم ترین و اصلی ترین راه ها برای جلوگیری از عارضه های خطرناک و جدی بعد از عمل ، مراجعه به بهترین جراح و متخصص گوش و حلق و بینی می باشد. همچنین رعایت نکات مراقبتی و پزشکی بعد از عمل از موارد مهمی است که بیماران باید در دوره نقاهت و ریکاوری نسبت به آن ها توجه داشته باشند. در ادامه به برخی عوارض پس از عمل اشاره شده است که لازم است در صورت مشاهده هر یک از این عارضه ها در اسرع وقت پزشک خود را مطلع سازید :

• خونریزی از گوش ها
  • حساسیت شدید به داروی بیهوشی
  • بروز عفونت بعد از جراحی
  • آسیب دیدن عصب صوتی و اعصاب شنوایی تعادلی
  • ایجاد صداهای آزاردهنده و وزوز گوش
  • از دستت دادن شنوایی و یا افت شنوایی
  • در مواردی که نیاز به انجام عمل ترمیمی باشد.
  • از بین رفتن حس چشایی
  • اختلال در عملکرد غدد بزاقی و پاروتید از دیگر مواردی است که نیاز به بررسی پزشک متخصص دارد.

آیا نتیجه حاصل از درمان جراحی ماستوئیدکتومی دائمی است ؟

این جراحی با هدف برطرف کردن عفونت مزمن و ریشه دار گوش ، به صورت سریع و موثر و همچنین ترمیم و بازسازی ساختار گوش میانی انجام می شود. برای اینکه مشخص شود نتایج حاصل از این جراحی دائمی است ، لازم است به علت اصلی عفونت مزمن گوش ها توجه نمود و ابتدا آن را درمان کرد ؛ بنابراین باید گفت برای دریافت نتیجه دائمی باید ریشه بیماری تشخیص داده شده و برطرف شود در صورتی که علت بروز این بیماری برطرف شود ، نتیجه حاصل از ماستوئیدکتومی  با بهترین متخصص گوش و حلق و بینی تبریز ، دائمی خواهد بود.

آیا ماستوئیدکتومی می تواند منجر به ناشنوایی شود ؟

در واقع باید گفت انجام عمل ماستوئیدکتومی به تنهایی تاثیری در ناشنوایی و یا کم شنوایی ندارد. ممکن است ناشنوایی در مواردی رخ دهد که تومور و یا عفونت تا حدی پیشرفت کرده باشد که به حلزون و گوش داخلی نفوذ کرده و آن را آلوده کرده باشد. همچنین در صورتی که جراح از مهارت و دقت خوبی برخوردار نباشد ، احتمال آسیب دیدن ساختارهای داخلی گوش و از دست رفتن شنوایی وجود دارد که البته این مورد بسیار نادر است.

لازم است بعد از عمل از سمعک استفاده شود ؟

در موارد خاص و معدودی نیاز به استفاده از سمعک بعد از جراحی ماستوئیدکتومی وجود دارد. خوب است بدانید که افت شنوایی انتقالی که معمولا در اثر عفونت بروز پیدا می کند ، به کمک جراحی و با از بین رفتن اختلال گوش میانی تا حد زیادی بهبود پیدا می کند. در مواردی که بیمار علاوه بر مشکل انتقالی ، کم شنوایی حسی عصبی ناشی از حلزون گوش داشته باشد ، لازم است از سمعک استفاده نماید. همچنین در مواردی که بعد از بعد از عمل افت شنوایی انتقالی درمان نشود ، برای کم شنوایی آمیخته ، استفاده از سمعک ضرورت پیدا می کند.