توده های گردنی و صورت

 وجود هر گونه بر آمدگی در گردن و صورت می تواند باعث بروز بیماری هایی شود که بسیار جدی هستند و برای درمان توده های گردنی و صورت در بیشتر موارد نیاز است تا فرد مورد جراحی قرار گیرد. گاهی برآمدگی در پشت یا جلوی سر می تواند بسیار دردناک باشد و حتی بدون لمس کردن نیز دارای درد باشد . همچنین وجود توده های دهانی در صورت یا زخم های بسیار شدید در نواحی صورت که ترمیم نمی شوند ، می توانند از علائم بروز عفونت یا توده باشند. دکتر حمیرا رشدی ، بهترین جراح و متخصص گوش و حلق و بینی تبریز در این رابطه بیان می کند ، بیماری هایی چون سرطان به مرور زمان به وجود می آید و اگر نسبت به برآمدگی ها یا زخم های کوچک که در مراحل اولیه هستند بی تفاوت باشید احتمال آنکه در آینده تبدیل به بیماری هایی خطرناک و دردناک شوند ، وجود دارد. از شایع ترین علائم سرطان سر و گردن می توان به گوش درد مداوم ، استفراغ خون ، تغییر صدا و دشواری در غذا خوردن یا نوشیدن مایعات اشاره کرد.

 

توده های گردنی و صورت - دکتر رشدی

 

انواع توده های گردنی و صورت

تمامی توده ها در مراحل اولیه خوش خیم هستند و در صورتی که درمان نشوند تبدیل به توده هایی بدخیم می شوند و مشکلات جدی را برای فرد به وجود می آورند. توده های خوش خیم اغلب نیاز به جراحی ندارند و با دارو می توان آن ها را درمان یا کنترل کرد مانند توده های مادرزادی سر و گردن. توده های خوش خیم نشانه ی خاصی ندارند و فقط برجستگی در ناحیه گردن حس می شود. این برجستگی ها گاهی همراه با درد هستند ولی گاهی هیچ گونه دردی ندارند به همین دلیل افراد نسبت به آن ها بی تفاوت بوده و تصور می کنند به مرور زمان برطرف می شود. اما همانطور که گفته شد بی تفاوتی به درمان توده های گردنی و صورت در تبریز ، می تواند باعث بروز بیمای های خطرناکی شود. برخلاف توده های خوش خیم ، توده های بد خیم برای درمان شدن نیاز به جراحی دارند و حتماً با علائم غیر طبیعی همراه هستند که شایع ترین آن درد شدید است. برای درمان حتماً به یک جراح متخصص خوب در تبریز مراجعه کنید ؛ زیرا نواحی گردن و صورت با عملکردهای حیاتی بیمار ارتباط دارند. هنگامی که به بهتیرن دکتر متخصص گوش و حلق و بینی تبریز مراجعه کنید با روش هایی چون آزمایش خون ، سی تی اسکن ، سونوگرافی و روش های دیگر توده مورد نظر بررسی می شود تا نوع و پیشروی آن تشخیص داده شود. پس از تشخیص توده ، جراح متخصص بهترین روش درمان را آغاز می کند.

علت ایجاد توده های گردنی

از شایع ترین دلایل ایجاد سرطان در گردن و صورت ، حنجره ، زبان ، گلو و دهان می توان به مصرف دخانیات و مشروبات الکلی اشاره نمود. در ادامه به ۳ عامل اصلی توده های گردنی خواهیم پرداخت :

توده گردنی با عامل مادرزادی : کیست ها و ناهنجاری های عروقی از عوامل ایجاد توده های گردنی می باشند. در اینصورت غده های لنفاوی که در گردن قرار دارند ، به دلیل بروز عفونت بزرگ شده و در نهایت به شکل توده های قابل لمس در گردن احساس می شوند.

توده های گردنی با عامل عفونی : لوزه ها ، سینوس ها ، دندان ها ، بیماری سل و سایر بیماری های عفونی که در تماس با گربه به فرد منقل می شود را می توان از علل ایجاد توده گردنی عفونی دانست.

توده گردنی با عامل سرطان : در صورت بدخیم بودن سطران به دو صورت می تواند ظاهر شود :

  •  مرحله اولیه : شامل سرطان های تیروئیدی ، غدد تحت فکی و غدد لنفاوی می باشد.
  • مرحله دوم : سرطان های حنجره ، سینوس ها ، حفره دهان ، بینی ، معده ، نازوفارنکس که ناحیه در بالای حلق است را شامل می شود. توده هایی که در گردن احساس می شوند در صورتی که بزرگتر از یک سانتی متر باشند ، نیاز به بررسی بیشتری دارند. افراد بالای ۵۰ سال و کودکان به دلیل بدخیم بودن این نوع سرطان بیشتر مورد اهمیت هستند.

علت ایجاد توده های گردنی سرطانی چه می باشد ؟

مهم ترین دلایل ایجاد توده های گردنی و صورت عبارت هستند از :

  • تغذیه نادرست
  • کمبود ویتامین
  • ویروس اچ پی وی
  • مصرف الکل
  • کمبود مواد معدنی و فاکتورهای مورد نیاز بدن
  • تماس طولانی مدت در معرض نور افتاب
  • مصرف دخانیات

علائم توده های گردنی سرطانی :

  • تغییر صدا
  • مشکل در بلعیدن
  • ایجاد زخم و برجستگی های دهانی
  • گوش درد مداوم
  • تغییرات پوستی
  • بالا آوردن خون
ثبت نام
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات
سلین تابناک
سلین تابناک
1 ماه گذشته

سلام خانم دکتر دخترم من دوسالش تقریبا یه دو ماه میشه لنف نود گردن فعال شده فقط طرف راستش بردیم سنوگرافی میگن لنف نود راكتیو mm13 دکتر شربت سیفالکسیم داده میگه اگه خوب نشد باید عمل شه لطفا راهنمایی کنین

Scroll to Top
Call Now Button