درمان پولیپ بینی

پولیپ بینی : مخاط لایه داخلی بینی است که در برخی مواقع بر اثر عوامل محیطی یا ارثی بیش از اندازه رشد می کند و سایز آن از حالت طبیعی خارج می شود. ( جراحی بینی )

افزایش سایز مخاط بینی موجب می شود شکل آن ها مانند توده هایی نرم شود.

به توده های نرم ، بدون درد وغیر سرطانی داخل بینی ، پوليپ بيني می گویند.

اگر پولیپ ها بیش از اندازه رشد کنند فضای داخل بینی را تنگ می کنند و برای بیمار مشکلات تنفسی را به وجود می آورند.

پوليپ بيني جریان هوا و خروج هوا را دشوار می کند به همین دلیل اغلب افرادی که پوليپ بيني دارند دچار گرفتگی بینی می شوند.

البته برخی از پولیپ ها بسیار کوچک هستند و هیچ گونه علائمی ندارند .

برای تشخیص پوليپ بيني حتماً به جراح بینی مراجعه کنید تا با مطمئن ترین روش تشخیص پولیپ که آندوسکوپی است سایز پولیپ شما و میزان پیشروی آن تشخیص داده شود.

پولیپ بینی

برخی از علائم پولیپ بینی

• از دست دادن یا کم شدن حس بویایی
  • آبریزش بینی
  • گرفتگی مداوم بینی
  • درد در بینی و نواحی بینی
  • خرناس کشیدن هنگام خواب

علائم پوليپ بيني شباهت زیادی با علائم سرماخوردگی دارد به همین دلیل اغلب افراد فکر می کنند که دچار سرما خوردگی شده اند.

روش های جراحی پوليپ بيني

جراحی آندوسکوپی و پولیپ آکتومی

در اغلب موارد از جراحی آندوسکوپی برای رفع پوليپ بيني استفاده می شود.

با توجه به تشخیص جراح بینی در برخی مواقع می توان از اسپری و درمان های گیاهی برای رفع پوليپ بيني استفاده  کرد.

ولی در برخی مواقع پولیپ ها پیشروی زیادی داشته اند و برای فرد مشکلاتی را به وجود آورده اند ، در این گونه مواقع جراحي پوليپ بيني انجام می شود .

قطعی ترین درمان برای پوليپ بيني انجام جراحی بینی است.

پولـیپ بینی در کودکان

پوليپ بيني محدودیت سنی ندارد و هر فردی در هر سنی می تواند به آن مبتلا شود.

در بروز پولیپ عواملی چون عفونت های مزمن ، آلرژی های طولانی مدت و ارث نقش دارند.

بنابراین کودکان نیز می توانند دچار پوليپ بيني شوند.

راه های جلوگیری از پولیپ بینی در کودکان و نوزادان
  • افزایش رطوبت
  • استفاده زیاد از نوشیدنی ها
  • خواب و استراحت کافی
  • دوری از عطر ، حیوانات خانوادگی و دود سیگار

آلرژی می تواند محرکی برای به وجود آمدن پولیپ های بینی باشد به همین دلیل کودک باید از موارد آلرژی زا چون عطر ، حیوانات و غیره دور باشد.

مراقبت های بعد از پولیپ بینی

در برخی موارد سایر روش های درمانی همچون استفاده از اسپری ها در کنترل و بهبود پولیپ ها موثر واقع نشده و باید حتماً آن ها را جراحی کرد. حاصل شدن بهترین نتایج از جراحی پولیپ بینی مستلزم انتخاب یک جراح بینی خوب و همچنین رعایت نکات و دستورالعمل های بعد از جراحی می باشد که در ذیل به تعدادی از مهم ترین آن ها اشاره کرده ایم:

• تمام دقت خود را بکار گیرید تا کوچکترین ضربه و آسیبی به بینی وارد نشود.
  • به مدت حداقل ۱۴ روز اقدام به مصرف سیگار نکنید. ریز رگ های بینی با استعمال سیگار و دخانیات کوچک شده و این امر موجب کند شدن روند بهبود بیمار می شود.
  • همچنین به منظور جلوگیری از تحت تاثیر قرار گرفتن نتیجه و ایجاد اختلال در روند بهبودی، باید به مدت ۲ هفته از قرارگیری در معرض دود سیگار نیز خودداری کنید. زیرا قرارگرفتن در این شرایط موجب ملتهب شدن بینی تان می شود.

پولیپ بینی

دیگر مراقبت های بعد از پولـیپ بینی :

• فقط به مدت ۲۴ ساعت به طور مطلق استراحت کنید و بیشتر از این مدت زمان را به استراحت کردن اختصاص ندهید. زیرا در صورت عدم تحرک ممکن است دچار مشکلاتی همچون لخته شدن خون در پاها یا یبوست شوید.
  • انجام کارهای شخصی بعد از ۲۴ ساعت هیچ مانعی ندارد.
  • از انداختن سر به سمت پایین خودداری کرده و در ۷ روز ابتدایی اقدام به انجام فعالیت های سنگین نکنید.
  • توصیه دکتر حمیرا رشدی ، جراح بینی تبریز به بیماران خود این است که در محیط های پر گرد و غبار قرار نگیرند.
  • در صورت بروز درد نگران نشوید زیرا امری طبیعی و موقتی بوده، به راحتی و با مصرف سیگار قابل تسکین است.
  • هرچه بینی خشک تر باشد احتمال خونریزی آن بیشتر می شود؛ از همین رو برای کاهش احتمال بروز این عارضه از محلول هایی که پزشک برای تان تجویز می نماید بهره بگیرید.

هزینه عمل پولیپ بینی

هزینه جراحی پولیپ بینی بعد از تشخیص آن تعیین می شود .

زیرا هر جراح بینی برای جراحي پوليپ بيني با توجه به نوع روش جراحی پولیپ ، قیمت متفاوتی دارد.

نسبت به پولیپ های بینی بی تفاوت نباشید و در صورت داشتن علائم ذکر شده حتماً به جراح بینی مراجعه کنید.

زیرا پولیپ های بینی اگر درمان نشوند منجربه بروز عفونت های سینوسی و مشکلات دیگری برای فرد می شوند.