مخاط لایه داخلی بینی است که در برخی مواقع بر اثر عوامل محیطی یا ارثی بیش از اندازه رشد می کند و سایز آن از حالت طبیعی خارج می شود.افزایش سایز مخاط بینی موجب می شود شکل آن ها مانند توده هایی نرم شود. به توده های نرم ، بدون درد وغیر سرطانی داخل بینی ، پولیپ بینی می گویند. اگر پولیپ ها بیش از اندازه رشد کنند فضای داخل بینی را تنگ می کنند و برای بیمار مشکلات تنفسی را به وجود می آورند. پولیپ جریان هوا و خروج هوا را دشوار می کند , به همین دلیل اغلب افرادی که به این عارضه مبتلا هستند ، دچار گرفتگی بینی می شوند. البته برخی از پولیپ ها بسیار کوچک هستند و هیچ گونه علائمی ندارند . برای تشخیص پولیپ حتماً به جراح بینی مراجعه کنید تا با مطمئن ترین روش تشخیص پولیپ که آندوسکوپی است سایز پولیپ شما و میزان پیشروی آن تشخیص داده شود. برای انجام جراحی بینی به جهت رفع پولیپ ، چنانچه به دنبال بهترین جراح بینی تبریز هستید ، می توانید به دکتر حمیرا رشدی مراجعه کنید.

پولیپ بینی

برخی از علائم پولیپ بینی

• از دست دادن یا کم شدن حس بویایی
  • آبریزش بینی
  • گرفتگی مداوم بینی
  • درد در بینی و نواحی بینی
  • خرناس کشیدن هنگام خواب

علائم پولیپ شباهت زیادی با علائم سرما خوردگی دارد به همین دلیل اغلب افراد فکر می کنند که دچار سرما خوردگی شده اند.

سایز علائم عبارتند از :

• باید توجه داشته باشید در بیشتر موارد علائم سینوزیت مزمن با پولیپ بینی یکسان و مشابه می باشد.
  • احساس خارش در نواحی اطراف چشم
  • احساس درد در قسمت دندان های فک بالا
  • احساس فشار بر روی پیشانی و صورت

روش های جراحی پولیپ بینی

جراحی آندوسکوپی و پولیپ آکتومی

در اغلب موارد از جراحی آندوسکوپی برای رفع پولیپ استفاده می شود. با توجه به تشخیص جراح بینی در برخی مواقع می توان از اسپری و درمان های گیاهی برای رفع پولیپ استفاده کرد. ولی در برخی مواقع این عارضه پیشروی زیادی داشته اند و برای فرد مشکلاتی را به وجود آورده اند ، در این گونه مواقع جراحی پولیپ بینی انجام می شود .

قطعی ترین درمان برای پولیپ انجام جراحی بینی است.

پولیپ بینی در کودکان

تشکیل پولیپ محدودیت سنی ندارد و هر فردی در هر سنی می تواند به آن مبتلا شود. در بروز پولیپ عواملی چون عفونت های مزمن ، آلرژی های طولانی مدت و ارث نقش دارند. بنابراین کودکان نیز می توانند دچار پولیپ شوند.

راه های جلوگیری از ایجاد پولیپ در کودکان و نوزادان

• افزایش رطوبت
  • استفاده زیاد از نوشیدنی ها
  • خواب و استراحت کافی
  • دوری از عطر ، حیوانات خانوادگی و دود سیگار

آلرژی می تواند محرکی برای به وجود آمدن پولیپ باشد به همین دلیل کودک باید از موارد آلرژی زا چون عطر ، حیوانات و غیره دور باشد.

مراقبت های بعد از درمان پولیپ

در برخی موارد سایر روش های درمانی همچون استفاده از اسپری ها در کنترل و بهبود پولیپ ها موثر واقع نشده و باید حتماً آن ها را جراحی کرد. حاصل شدن بهترین نتایج از جراحی پولیپ بینی مستلزم انتخاب یک جراح بینی خوب و همچنین رعایت نکات و دستورالعمل های بعد از جراحی می باشد که در ذیل به تعدادی از مهم ترین آن ها اشاره کرده ایم:

• تمام دقت خود را بکار گیرید تا کوچکترین ضربه و آسیبی به بینی وارد نشود.
  • به مدت حداقل ۱۴ روز اقدام به مصرف سیگار نکنید. ریز رگ های بینی با استعمال سیگار و دخانیات کوچک شده و این امر موجب کند شدن روند بهبود بیمار می شود.
  • همچنین به منظور جلوگیری از تحت تاثیر قرار گرفتن نتیجه و ایجاد اختلال در روند بهبودی، باید به مدت ۲ هفته از قرارگیری در معرض دود سیگار نیز خودداری کنید. زیرا قرارگرفتن در این شرایط موجب ملتهب شدن بینی تان می شود.

پولیپ بینی

دیگر مراقبت های بعد از عمل :

• فقط به مدت ۲۴ ساعت به طور مطلق استراحت کنید و بیشتر از این مدت زمان را به استراحت کردن اختصاص ندهید. زیرا در صورت عدم تحرک ممکن است دچار مشکلاتی همچون لخته شدن خون در پاها یا یبوست شوید.
  • انجام کارهای شخصی بعد از ۲۴ ساعت هیچ مانعی ندارد.
  • از انداختن سر به سمت پایین خودداری کرده و در ۷ روز ابتدایی اقدام به انجام فعالیت های سنگین نکنید.
  • توصیه دکتر حمیرا رشدی ، جراح بینی تبریز به بیماران خود این است که در محیط های پر گرد و غبار قرار نگیرند.
  • در صورت بروز درد نگران نشوید زیرا امری طبیعی و موقتی بوده، به راحتی و با مصرف سیگار قابل تسکین است.
  • هرچه بینی خشک تر باشد احتمال خونریزی آن بیشتر می شود؛ از همین رو برای کاهش احتمال بروز این عارضه از محلول هایی که پزشک برای تان تجویز می نماید بهره بگیرید.

هزینه عمل پولیپ بینی

هزینه جراحی پولیپ بعد از تشخیص آن تعیین می شود . زیرا هر جراح بینی برای جراحی پولیپ بینی با توجه به نوع روش جراحی پولیپ ، قیمت متفاوتی دارد. نسبت به پولیپ های بینی بی تفاوت نباشید و در صورت داشتن علائم ذکر شده حتماً به جراح بینی مراجعه کنید. زیرا پولیپ ها اگر درمان نشوند منجربه بروز عفونت های سینوسی و مشکلات دیگری برای فرد می شوند.

چه افرادی بیشتر در معرض ابتلا به پولیپ بینی قرار دارند ؟

• کودکان مبتلا به بیماری های سینوزیت مزمن ، اختلالات تنفسی ، آسم و زکام نسبت به سایر کودکان بیشتر در معرض ابتلا به پولیپ قرار می گیرند.
  • در افراد بالای ۴۰ سال و افراد میانسال پولیپ بینی معمولا شیوع بیشتری دارد.
  • بررسی ها نشان می دهد زنان بیشتر از مردان در معرض ابتلا به پولیپ قرار دارند.

چگونه از ابتلا شدن به پولیپ بینی جلوگیری کنیم ؟

با رعایت موارد زیر می توانید از بازگشت و عود مجدد پولیپ و ابتلا شدن به آن جلوگیری نمایید :

کنترل آسم و آلرژی : بعد از درمان پولیپ لازم است به توصیه ها و مراقبت های پزشک در خصوص کنترل آلرژی و جلوگیری از بازگشت مجدد آن با نهایت دقت گوش دهید و اقدام به رعایت آن ها نمایید.

حفظ بهداشت : لازم است بعد از درمان پولیپ بینی برای مرطوب نگه داشتن مسیر تنفسی و جلوگیری از التهاب و مسدود شدن بینی فضای خانه را مرطوب نگه دارید.

استفاده از شوینده مخصوص : برای بهبود جریان مخاط بینی و پاک کردن بینی از انواع آلرژن ها و سایر محرک ها می توانید از شوینده های مخصوص بینی برای شست و شوی مجاری تنفسی استفاده نمایید. هم چنین سرم های شستشو و یا اسپری آب نمک برای این منظور می تواند مفید باشد.

چه عواملی که احتمال ابتلا به پولیپ بینی را افزایش می دهد ؟

آسم ، آلرژی ، حساسیت به داروی خاص ، سابقه خانوادگی ، فیبروز کیستیک از جمله عواملی است که می تواند احتمال ابتلا به پولیپ بینی را در افراد افزایش دهد.