سینوزیت

با شنیدن کلمه سینوزیت برای اغلب افراد سردردهای شدید تداعی می شود زیرا سينوزيت در اصل التهاب و عفونت سینوس ها است ، سینوس ها نیز در اطراف بینی ، پیشانی و دیگر نقاط صورت وجود دارند .

درد در ناحیه پیشانی و درد اطراف بینی از بارزترین علائم وجود بیماری سينوزيت هستند.

سینوس های مرتبط با پیشانی اگر دچارعفونت یا التهاب شوند منجربه سردردهای طولانی مدت یا چندین سر درد بسیار دردناک در طی سال می شوند .

سینوزیت

سينوزيت دارای سه حالت است :

سينوزيت حاد

به طور معمول ۳ هفته یا کمتر به طور می انجامد .

سينوزيت های حاد اغلب به علت بیماری های ویروسی چون سرما خوردگی بروز می کنند و پس از استفاده از دارو و پس از پایان بیماری نیز به طور کامل از بین می روند .

سينوزيت مزمن

این نوع از سينوزيت نیز به طور معمول بین ۳ تا ۸ هفته طول می کشد اما دیده شده که ماه ها یا حتی سال ها ادامه داشته باشد .

تشخیص علت سينوزيت مزمن کمی دشوار است .

برخی بر این باورند که این نوع از سينوزيت نوعی بیماری التهابی است که اغلب در مبتلایان به آسم بروز می کند.

اما عوامل حساسیت زای دیگری چون گرد و غبار موجود در هوا نیز می توانند باعث التهاب سینوس و در نهایت باعث بروز سینوزیت مزمن شوند.

سينوزيت راجعه

این نوع از سينوزيت چندین حمله حاد در طی سال را شامل می شود .

تشخیص و درمان بیماری سینوزیت

به علت اینکه التهاب سینوس ها به دلیل بیماری های عفونتی و موارد آلرژی زا است اغلب به آن ها کم توجهی می شود و افراد علائم سینوزیت را با یک بیماری موقت اشتباه می گیرند .

یک بیماری ساده مانند سرما خوردگی بین ۷ تا ۱۴ روز طول می کشد بنابراین اگر پس از مدت گفته شده سر درد یا درد نواحی صورت قطع نشد و دچار علائم غیر طبیعی بودید حتماً به یک متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید.

پس از بررسی شرایط بیمار بهترین روش درمان مشخص می شود .

گاهی سينوزيت در مرحله ای است که می توان با مصرف مرتب دارو آن را درمان کرد اما گاهی نیاز است تا جراحی های چون آندوسکوپی برای درمان سینوزیت انجام شود .

تشخیص التهاب سینوس ها گاهی نیاز به ام آر آی یا سی تی اسکن دارد به همین دلیل برای تشخیص و درمان حتماً به یک جراح متخصص مراجعه کنید.