سنگ های غدد بزاقی

سنگ های غدد بزاقی : غدد بزاقی به بلعیدن آسان تر غذا و عدم خشکی مخاط دهان کمک می کنند همچنین غدد بزاقی دارای املاح ضدباکتری و آنزیم های گوناگونی هستند که می توانند نقش محافظتی داشته باشند.

غدد بزاقی با ترشح بزاق باعث نرم تر شدن غذا و بلعیدن آن می شوند حال تصویر کنید ترشح غدد بزاقی دچار کاهش یا افزایش شند.

افزایش ترشح بزاق هیچ گونه مشکلی به وجود نمی آورد ولی کاهش ترشح بزاق دهان می تواند مشکلاتی را در پی داشته باشد .

غدد بزاقی به سه گروه اصلی تقسیم می شوند :
  • بناگوشتی
  • تحت فکی
  • زیرزبانی

عفونت هر یک از غدد بزاقی می تواند باعث بروز مشکلاتی برای فرد شود.

غدد بزاقی دچار عفونت حاد یا مزمن می شوند .

به طور مثال بیماری اوریون حاصل تورم غدد بناگوشتی است که در آقایان باعث تورم بیضه و در بانوان باعث تورم تخمدان می شود .

یکی دیگر از بیماری های شایع مرتبط با غدد بزاقی تشکیل سنگ است .

سنگ های غدد بزاقی ، درون غدد های بزاقی یا مجرای آن ها تشکیل می شوند .

سه غدد نام برده شده جزو غدد های اصلی هستند و دهان هزاران غده فرعی دیگر نیز دارد که به ندرت دچار سنگ می شوند.

سنگ های غدد بزاقی

تشخیص و درمان سنگ های غدد بزاقی

غده تحت فکی شایع ترین غده برای بروز سنگ است .

در اکثریت موارد یک سنگ در غده بزاقی وجود دارد ولی امکان وجود چندین سنگ به طور همزمان نیز وجود دارد .

سنگ باعث انسداد تقریبی یا انسداد کامل مجرای بزاقی می شود که این امر باعث جمع شدن بزاق در غدد می شود .

تجمع بزاق در غده منجربه التهاب و درد در ناحیه غدد بزاقی می شود .

بارزترین نشانه وجود سنگ های غدد بزاقی ، درد در هنگام بلغ غذا می باشد .

برخی از سنگ ها نزدیک به مجرای غدد بزاقی هستند و در طی معاینه به سادگی تشخیص داده می شوند ولی برخی دیگر از سنگ ها عمیق هستند و به راحتی نمی شود آن ها را تشخیص داد.

برای تشخیص سنگ های عمقی تر جراح متخصص با یکی از روش های سونوگرافی ، سی تی اسکن همراه با سیالوگرافی ، رادیولوژی و عکسبرداری ، وجود سنگ را تشخیص می دهد.

درمان سنگ های غدد بزاقی

روش خارج کردن سنگی که در غدد بزاقی وجود دارد بنابر سایز و محل قرار گیری آن تعیین می شود.

سنگ غدد بزاقی یا از طریق جراحی یا از روش های غیر جراحی خارج می شود .

از روش های غیر جراحی هنگامی استفاده می شود که التهاب و عفونت غدد بزاقی کم باشد .

در صورتی که غدد بزاقی بیش از حد دچار عفونت و التهاب شده باشند جراح متخصص از طریق جراحی ، سنگ را خارج می کند.

گاهی در کنار سنگ ، غدد بزاقی نیز خارج می شوند که این امر آسیبی به فرد نمی رساند زیرا سایر غدد بزاقی همچنان به فعالیت خود ادامه می دهند.

قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
فریبا
6 ماه ها گذشته